Şiir Fm | Şiirler | Şairler | Sesli Şiirler | Aşk Şiirleri | Fon Müzikleri | İbretlik Sesli Hikayeler

»»-(¯`v´¯)-» Web Ailem Dostuk Sevgi Forumları »»-(¯`v´¯)-» => ..:: Kitap & Dergi Tavsiyeleri ::.. => Şair ve Yazarlarımızın Hayatı => Konuyu başlatan: kesmeseker__ - Şubat 08, 2012, 02:02:05 ÖS

Başlık: Yunus Emre
Gönderen: kesmeseker__ - Şubat 08, 2012, 02:02:05 ÖS
(http://img85.imageshack.us/img85/1848/yunusemre8go.jpg)


Yaşamı konusunda yeterli bilgi olmadığı gibi onunla ilgili kaynaklarda anlatılanlar da birbirini tutmaz. Nerede hangi yılda doğduğu kesinlikle bilinmiyor. Kimi kaynaklarda Anadolu'ya Doğu'dan gelen Türk oymaklarından birine bağlı olup 1238 dolaylarında doğduğu söylenirse de kesin değildir. 1320 dolaylarında Eskişehir'de öldüğü söylenir. Batı Anadolu'nun birkaç yöresinde 'Yunus Emre' adını taşıyan ve onunla ilgili görüldüğünden 'makam' adı verilen yer vardır. Yapılan araştırmalara göre şiirler (http://www.tatliaskim.com/siirler/)inin toplandığı Divan ölümünden yetmiş yıl sonra düzenlenmiştir. Anadolu'da 'Yunus Emre' adını taşıyan ve Yunus Emre'den çok sonraları yaşamış başk (http://www.tatliaskim.com/)a şairlerin yapıtlarıyla karışan şiirler (http://www.tatliaskim.com/siirler/)inin bir bölümü dil incelemeleri sonunda ayıklanmış böylece 357 şiirin onun olduğu konusunda görüş birliğine varılmıştır. Gene Yunus Emre adını taşıyan ve başk (http://www.tatliaskim.com/)a şairlerin elinden çıktığı ileri sürülen 310 şiir daha derlenmiştir. Onun dil şiir ve düşünce bakımından özgünlüğü ve etkisi ilk düzenlenen Divan'daki şiirler (http://www.tatliaskim.com/siirler/)i nedeniyledir.
 
 Yunus Emre'nin şiirinde edebiyat tarihi bakımından dil düşünce duygu ve yaratıcılık gibi dört önemli sorun sergilenir. Bu sorunlar bir görüş ve inanış bütünlüğü içinde ele alınır insan konusunda odaklaştırılır. Şiirde işlenen konular ise insan Tanrı Varlık Birliği sevgi yaşama sevinci barış evren ölüm yetkinlik olgunluk alçakgönüllülük erdem eliaçıklık gibi genellikle gerçek yaşamı ilgilendiren kavramlardır. O bu kavramları şiirinin bütünlüğü içinde temel öğe olarak sergilemiştir.
 
 İnsan bir 'sevgi varlığı'dır tin ile gövde gibi iki ayrı tözden kurulmuştur. Tin tanrısaldır ölümsüzdür gövdede kaldığı sürece geldiği özün ve yüce kaynağa tanrısal evrene dönme özlemi içindedir. Gövde dağılır kendini kuran öğelere ayrılır. İçinde insanın da bulunduğu tüm varlık evreni toprak su ateş ve yel gibi dört ilkeden kurulmuştur. Bu dört ilke yaratılmıştır yaratıcı da Tanrı'dır. Tanrı bu dört ilkeyi yarattıktan sonra ayrı ayrı oranlarda birleştirerek varlık türlerinin oluşmasını sağlamıştır. İnsan sevgi yoluyla Tanrı'ya ulaşır çünkü insanla Tanrı arasında özdeşlik vardır. Ancak insanın bu madde evreninde bulunması tinin tanrısal kaynaktan uzak kalması bir ayrılıktır. Bu ayrılık insanı yaşamı boyunca Tanrı'yı düşünme ona özlem duyma olaylarıyla karşı karşıya getirmiştir. Gerçekte insan-Tanrı-evren üçlüsü birlik içindedir var olan yalnız Tanrı'dır türlülük bir 'görünüş'tür. Çünkü Tanrı kendi özü gereği bütün varlık türlerini kapsar her varlıkta yansır. Evreni kuran öğelerle insanın gövdesini oluşturan ilkeler özdeştir. Bu özdeşlik tanrısal tözün bütün varlık türlerinde biçimlendirici bir öğe olarak bulunmasından dolayıdır. Tanrısal tözün nesnel varlıklarda bulunması bir 'yansıma' niteliğindedir çünkü Tanrı yarattığı nesnede yansıyınca 'oluş' gerçekleşir.
 
 Sevgi insanda birleştirici bütünleştirici bir eğilim niteliğindedir. Yunus Emre sevgiyi Tanrı ve onun yarattığı tüm varlıklara karşı duyulan bir yakınlık bir eğilim diye anlar. Sevginin ereği yüce Tanrı'ya ölümsüz olana kavuşmak onun varlığında bütünlüğe ulaşmaktır. Tanrı insanla özdeş olduğundan kendini seven Tanrı'yı Tanrı'yı seven kendini sever. Çünkü sevgi kendini başk (http://www.tatliaskim.com/)asında başk (http://www.tatliaskim.com/)asını kendinde bulmaktır. Sevginin olmadığı yerde öfke kırgınlık çözülme ve birbirinden kopukluk gibi olumsuz durumlar ortaya çıkar. Sevginin değerini yalnız seven bilir sevmek de bir bilgelik bir olgunluk işidir. Yeterince aydınlanmamış Tanrı ışığından yoksun kalmış bir gönülde sevginin yeri yoktur. Bütün varlık türlerini birbirine bağlayan onları tanrısal evrene yönelten sevgidir. Sevgi bir çıkar aracı olmadığından seven karşılık beklemez. Dost kişi gerçek seven kimsedir (âşık). Dost başk (http://www.tatliaskim.com/)a bir anlamda da Tanrı'dır kişinin gönlünde ışıyan tözdür.
 
 Yunus Emre'de yaşamak tanrısal tözün bir yansıması olan evrende sevinç duymaktır. Çünkü bütün varlık türlerinde Tanrı görünmektedir bu nedenle severek düşünerek yaşamayı bilen kimse her yerde Tanrı ile karşı karşıyadır. Yaşamak belli nesnelere bağlanmak yalnız gelip geçici varlıkları edinmek için çırpınmak değildir. Böyle bir yaşama biçimi kişiyi tanrısal tözden uzaklaştırdığı gibi yetkinlikten bilgelikten de yoksun kılar. Yunus Emre'nin dilinde bilge kişinin adı 'eren'dir. Eren barış içinde yaşamayı bütün insanları kardeş görmeyi kendini sevmeyeni bile sevmeyi bilen kişidir. Onun gönlü yalnız sevgiyle dostluk duygularıyla doludur. Evreni bir tanrısal görünüş alanı olarak bildiğinden erenin evrene karşı da sevgisi saygısı vardır. Erenin gözünde insan bir küçük evrendir büyük evren ise tanrısal tözün kuşattığı sonsuz varlık alanıdır. Eren olma aşamasına ulaşmış kişide erdem alçakgönüllülük eli açıklık yetkinlik olgunluk bir bütünlük içinde bulunur.
 
 Ölüm tinin gövdeden ayrılıp tanrısal kaynağa dönmesiyle gerçekleşir. Bu nedenle ölüm tinle gövde arasında bir ayrılıktır. Gerçekte ölüm yoktur tinin ölümsüzlüğe ulaşması yüce kaynağa dönüşü vardır. Çünkü bütün varlık türleri tanrısal tözün yansıması olduğundan salt ölüm de söz konusu değildir. Ölümün bir başk (http://www.tatliaskim.com/)a anlamı da bilgiden erdemden yetkinlikten sevgiden yoksun kalmaktır.
 
 Yunus Emre'nin şiirinde Yeni-Platonculuk'tan kaynaklanan Tasavvuf öğretisinin bütün sorunları bulunur. Bunlara yeni bir çözüm getirmez Yeni-Platonculuk'un yöntemine dayanarak yorumlar ileri sürer. Bu nedenle onun şiiri Yeni-Platonculuk'un Türkçe açıklanışıdır.
 
 Yunus Emre'nin edebiyat tarihi bakımından önemli bir yanı da Anadolu'da Türkçe şiir dilinin öncüsü olması ve tasavvuf sorunlarını yalın kolay anlaşılır bir dille söyleyişi nedeniyledir. Şiirlerinin ölçüsü Türkçe'nin ses yapısına uymayan 'aruz' olmakla birlikte söyleyişi akıcı sürükleyici bir nitelik taşır. Tasavvufun en güç anlaşılır kavramlarını Türkçe'nin ses yapısına uygun biçimde dile getirir şiirinde duygu ve düşünce birliğinden oluşan bir derinlik görülür. Yer yer yalın halk söyleyişine yaklaşan dilinde anlam-uyum bağlantısı bütüncül bir içerik taşır. Ona göre önemli olan bir sözü etkili biçimde söylemektir. Bu nedenle sözün boş bir kavram olmaması bir varlık sorununu bir düşünceyi dile getirmesi gerekir. İnsan ancak söz söyleme yetisiyle insandır konuşan Tanrı durumundadır. Yunus Emre'de Türkçe şiir dili olma yanında düşünceyi içeren açıklayan bir odak özelliği kazanmıştır.
Başlık: Ynt: Yunus Emre
Gönderen: мυαммєя αнмєт - Şubat 08, 2012, 05:56:09 ÖS
sanırım herkesin gıpte ettiği ve sevdiği bir allah dostu
Başlık: Ynt: Yunus Emre
Gönderen: chea - Nisan 01, 2013, 01:51:37 ÖS
büyük alim ve gönül adamı şair :)
Başlık: Ynt: Yunus Emre
Gönderen: Özgür Kız - Kasım 17, 2016, 10:32:25 ÖÖ
emeğine sağlık..
Başlık: Ynt: Yunus Emre
Gönderen: вαşκαп - Kasım 17, 2016, 02:40:23 ÖS
 cgp