Gönderen Konu: Salih Zeki Aktay.  (Okunma sayısı 1663 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı INANNA

  • *
  • İleti: 1519
  • Rep 800
    • brc.zbrk
    • brc_zbrk
Salih Zeki Aktay.
« : Kasım 24, 2013, 02:00:05 ÖS »
Salih Zeki Aktay (d. 1896, Şarkîkaraağaç, Isparta-ö. 1971, İstanbul)

Isparta'nın Şarkikaraağaç kasabasında doğdu (1896). Ortaöğrenimini Konya İdadisi'nde tamamladı (1914). Afyon Ticaret Lisesi'nde müdürlük, İstanbul'un çeşitli liselerinde öğretmenlik yaptı. 22 Mart 1971'de öldü.
Tanzimat'tan beri Batı'yı örnek tutarak gelişen şiirimizi, modern Avrupa edebiyatlarının hareket noktasını teşkil eden eski Yunan ve Lâtin medeniyet ve edebiyatına bağlama gayretleri de görülmüştü.
Yahya Kemâl Beyatlı ile Yakub Kadri Karaosmanoğlu'nun da katıldığı bu kısa süreli akımın (Nev-Yunanilik) en ateşli taraftarı ve sanat hayatının sonuna kadar uyqulayıcısı Salih Zeki olmuştur.
Birara İslâm mistisizmine yöneldiyse de ne bu mistisizmi ve de eski Yunan ruhunu kavrayabildi.
"Türk Yurdu",'"Yeni Mecmua" ve "İçtihat" dergilerinde yayımladığı şiirlerle tanınan Salih Zeki, hece ölçüsüyle değişik konular arayan bir şair kimliğinde göründü. Yunan mitolojisinden esinlenmeye çalışıyor, belli sözcüklerin çağrışım gücüne dayanarak özgün olmak istiyordu. Ne ki, Türkçenin gizli gücünü dizelere yansıtma becerisi olmayan; ancak orta ölçüdeki tekniğiyle -çok yazmasına ve yayımlamasına karşın- değişik bir estetik yaratamadı.
"Akşamın fâni renkleri", "ruyâlı beldeler", "hicran sesi", "narin sebûlar", "ilâhi gözler" gibi klişeleşmiş buluşlara bağlı şiir düzeyinde, biçim yönünden de başarılı dizeler kuramadı. Genellikle, "bilemez-silemez", "coştuğum-koştuğum", "gitsem-etsem", "gersem-versem", "andım-sandım" örneklerinde görülen uyaklar kullanarak şiirinin iç yapısını da etkileyen yetersizliklerden arındığı söylenemez:
Haşmetli Roma'nın şen kızları.
Her seher görürler şen yıldızları... (Roma Kızları)
dizelerindeki yüzeysellik, şiirinin genel havasına egemendir. Nedir ki çağdaşı şairlerde ortak özellik olarak karşılaştığımız bu tür kolaya kaçmalarına, Orhan Burian'ın deyişiyle, "heyecan sığlıkları"na yol açan "nazım aksaklıklarına karşın değişik temalar aramadaki gözüpekliği, kimi ürünlerinde yer yer özgün buluşlara ve anlatım olanaklarına ön olmuştur:
Geceler bitmez, uzun... geceler korku dolu,
Beynimde alevlerden gerilen bir yılan var. (Eleji)


Salih Zeki Aktay'ın Eserleri

Şiir
Persefon,
Asya Şarkıları,
Pınar,
Rüzgâr,
Rüzgâr ve Dallarda Şarkılar,
Titan,
Lâton.

Hikâye
Mine Çiçekleri
Manzum ve Mensur Tiyatro
Mağara (Manzum Tiyatro),
Hallâc-ı Mansûr (Manzum-Mensur Tiyatro).

Derleme
Emin Bülend'in Şiirleri

Tercüme
Ovidius'un Değişişler (Metamorphoses) adlı eseri

Diğer
Mitoloji
- Kah yek ahenk kah yek avaz.. //








 

Çevrimdışı Özgür Kız

  • Özel Üye
  • *
  • İleti: 21541
  • Rep 3950
Ynt: Salih Zeki Aktay.
« Yanıtla #1 : Kasım 17, 2016, 12:12:35 ÖS »
emeğine sağlık..
 

Çevrimdışı вαşκαп

  • Özel Üye
  • *
  • İleti: 20356
  • Rep 1300
Ynt: Salih Zeki Aktay.
« Yanıtla #2 : Kasım 17, 2016, 12:13:04 ÖS »
 cgp
 

 

Related Topics

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
1128 Gösterim
Son İleti Ocak 02, 2014, 12:56:44 ÖÖ
Gönderen: Bαhαdır S.
1 Yanıt
1088 Gösterim
Son İleti Ekim 18, 2017, 05:09:50 ÖS
Gönderen: вαşκαп
2 Yanıt
1992 Gösterim
Son İleti Ekim 22, 2017, 03:12:39 ÖS
Gönderen: вαşκαп