Gönderen Konu: Devlet Anlayışımız  (Okunma sayısı 1337 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Fatih

  • Radyo Ailemiz
  • *
  • İleti: 3450
  • Rep 1715
Devlet Anlayışımız
« : Şubat 25, 2014, 01:53:21 ÖS »


'Devlet' ismini verdiğimiz müessesenin insanla münasebeti, mâhiyeti, devletten ne anlamamız gerektiği, 'ideal devlet' gibi hususlarda yüzyıllardır fikirler üretilmekte, teoriler inşâ edilmektedir. İnsanlık tarihinin yorgun ve ıstıraplı sokaklarında kısa bir tur atmadan, devletin ne demek olduğunu yahut devletsizliğin nelere mal olduğunu anlamak mümkün değildir. Kimilerine göre soğuk bir yüz, kimilerine göre girift bir muamma, bazılarına göre de olmazsa olmaz bir ihtiyaçtır devlet. Aslında her keşfin ihtiyaçlardan doğması gibi, devlet müessesesi de, insanların can ve mallarını dış tehlikelerden korumak gayesiyle tesis ettikleri en üst teşkilâtlanma olarak doğmuştur. Şemseddin Sami'nin Kamus-ı Türkî'sinde "müstakilen idare olunan hükümet ve ülkesi" şeklinde tarif olunan devletin, bugünkü hâline gelmesi hiç de kolay olmamıştır. Antik Çağ'da Eflâtun ve Aristo'nun 'ideal devlet' ütopyasıyla havalanan devlet teorisyenliği; Batı ufuklarında bir miktar kanat çırptıktan sonra, Müslüman-Türk kültüründe Farabi'nin, faziletli ve mesut bir cemiyetin hayallerini kurduğu 'el-Medînetü'l-Fâzıla'sında durup soluklanmış, İbn Haldun'un nihai hamleleriyle süzülüp günümüze ulaşmıştır.

Tarihin her diliminde siyasî ve içtimaî efkâr-ı umumiyenin merkezinde yer alan devlet sistemine sıcak bakmayanlar da vardır. Meselâ, devletin siyaset ve hukuktan ziyade ekonomik bir müessese olduğunu düşünen Saint Simon ve Proudhon'a göre, insan aklı cemiyeti zararlardan korumaya kâfi gelebileceğinden, insanların hürriyetini kısıtlayan başka bir sisteme lüzum yoktur. Devleti cemiyet hayatından çıkarmayı hedefleyen sosyalistlerin yanı sıra İslâm dünyasında (Hâricîler ve Bâtınîler gibi) siyasî otoriteye sıcak bakmayan kesimler de olmuştur.

Halbûki, Fatih devrinin meşhur vak'anüvisi Tursun Bey'in de dikkat çektiği üzere, insanlar medenî tabiatlı varlıklar olarak, kitleler hâlinde yaşamaya ve bu arada nizamı sağlayacak bir otoriteye muhtaçtırlar. Marifet sadece iktidar değil, muktedir de olabilmektir. Zîrâ insan, tabiatı gereği dirlik ve düzeni arar. İnsanların fıtrî hâllerine bırakılması, bir bakıma millî vahdet ve tesanüt hislerini tahrip eden pek çok husumetin hortlamasına zemin hazırlamaktır ki, tarihî tecrübeler de bunu sarih şekilde ispatlar. Şöyle ki; bazı felâketlerin ve harplerin ardından vuku bulan fetret devirleri, kimi otorite boşlukları yahut hak ve hukukun alenen çiğnenmesi türü hâdiseler, iç disiplin ve âhengi bozmuş, içtimaî huzur ve itimadı yok etmiştir. İktidarın olmadığı yerde fitnenin ve bunalımın kol gezmesi kaçınılmazdır. Devlet duvarındaki çatlaklar, şahsî arzuların kabarmasına, huzur düşmanlarının ve anarşist ruhların devlet bünyesine sızmasına yol açar. Hukuka riayet etmeyen bir devlet otoritesi, işte bu noktada aslî vazifesinden uzaklaşıp rekabet edilmesi imkânsız ceberut bir kuvvet hâline gelir ve birileri bir yerlerde devletçilik oynamaya başlar. Bu sebeple devlete karşı çıkmak, millî bütünlüğü bozanları cesaretlendirmekten başka bir işe yaramaz. Kıtaları yerinden oynatarak tarihte irili ufaklı yaklaşık yüz yirmi devlet kurmuş olan Türk milleti de tarih boyunca aynı meseleyle hemhâl olmuştur. Öyleyse, siyasî ve kültürel kodlarımızın feyizli ışığında, tarihimizde devletin ve devlet adamının ne mânâya geldiğini deşifre etmeliyiz.
Halk muhayyilesinde "Üç Türk bir araya geldi mi devlet kurar." sözüyle lâtifeleştirilen bu hususu, Fransız tarihçisi Benoist Mechin: "(Türkler)...mütenakız görünmesine rağmen, nihai derecede alâka-bahş bir keyfiyettir ki devletler tesis ve idaresinde, fıtrî kabiliyetlere mâliktirler." şeklinde tasdik eder. Kültürümüzde devletin hakikaten bambaşka bir yeri vardır; o yalnız bir idare mefhumu değil aynı zamanda hürriyetin, refahın ve huzurun bir timsali; millî karakterin harcı ve tuğlasıdır. Tarih boyunca hayat şartlarının önüne çıkardığı zorluklar karşısında istiklâlinden taviz vermeyerek toprağından göç etmek mecburiyetinde kalan Türk boyları, dirlik ve düzen içinde yaşamanın yolunu devlet kudretinin muhafazasında görmüşlerdir. Bu sebeple devlet, "baba/devlet baba"; sahip olunan toprak da babanın himayesinde "ana/ana vatan" olarak telâkki edilmiştir. Hattâ bu tavsif, kocası Gündüz Alp'ın vefatından sonra dağılma noktasına gelen Kayı Boyu'nu Domaniç'e kadar selâmetle getirerek Devlet-i Âli'yi mayalayan Ertuğrul Gazi'nin annesi Hayme Ana'nın şahsında 'Devlet Ana' gibi enfes bir terkiple karşımıza çıkar. Yoksa bu anlayış en kötü iktidarı bile devletsizlikten âlâ tutan kültürümüzde asırlarca gelişe gelişe baht, saadet, nimet ve servet mânâlarını kazanabilir miydi? Sevdiklerini 'saadetle devletlü' diye uğurlayan, devleti halkın ihtiyaçlarını karşılayıp açları doyuran müşfik bir 'baba' olarak gören, talihli kişilere; 'başına devlet kuşu kondu' müjdesini veren, şehadet mertebesine ulaşmayı 'devlet-i şehadet' lâfzıyla yücelten, en mahrem köşesi olan evini 'devlethâne' kelâmıyla taltif eden, halk içinde sıhhatin ehemmiyetini 'devlet'ten daha muteber bir nesne olarak belirten, bekasını onunla birleştirip "Allah (celle celâlühü) devlete ve millete zeval vermesin." duasını dilinden eksik etmeyen, bu millet değil midir? Yaşaması için kendini doğuştan asker sayan ve her varlığın fânî olduğunu bildiği hâlde, sadece "Devlet-i ebed müddet" tabirinde ebediyete yer veren, derin marifet, tecrübe ve tefekkürüne olan daimî itimadını 'hikmet-i hükümet' sözüyle izhâr eden ve en azından "Ya devlet başa, ya kuzgun leşe!" düşüncesiyle kıymetini anlatmaya çalışan kaç millet vardır? Devlet mefhumuyla akraba sayılabilecek 'hükümet' ve 'hümâyûn' kelimelerinin de bazı müesseselere isim babalığı yaptığını düşünecek olursak, devletle halk arasındaki derin muhabbete ışık tutan Nihat Sami Banarlı'yı daha iyi anlarız: "Günümüz, devlet denilen şeyi, bir milletin sevgilisi olma sırrına erenlere veriyor."

Diğer yandan gelenek, hükümdarın yanında daima mânevîyâtı kuvvetli, aklı başında bir ricâlin bulunmasını ister. Hükümdarın devlet ağacının kökü kabul edilip, akıl hocalarının ve liyâkat sahibi müsteşarların da, ağacın dal ve yaprakları sayılması telâkkisi, Orta Asya teamülleri arasındaydı. Oğuz Kağan'ın yanında Irkıl Hoca, İlteriş Kutluk Kağan'ın yanında bilge vezir Tonyukuk, Dukak'ın yanında Korkut Ata, daima kağanlarına hizmet etmişlerdir. İslamiyet'e geçince de gelenek bozulmamış, hattâ Türk devletleri tek bir devletin birbirini takip eden safhaları olarak görülmüştür. Hukuk, devletin önünde yer almış, Kur'ân ve Sünnet'le şekillenen hukuk, devlet iradesi dışında gelişmiş ve ona yön vererek, devleti sınırlandırmış, istibdat ve zulümden korumuştur. Gâye, İslâmî devlet değil, İslâm'ın insanlara tebliğ edilmesini ve dinin emniyet içinde yaşanmasını sağlamaktır. Kur'ân'da devlet şekline dâir bir âyete rastlanmadığı gibi, hükümdarların hükümet biçimlerine de temas edilmez. Bu mevzuda bir hadîs-i şerîf de intikal etmemiştir. "Allah'a itaat ediniz, Rasûle de itaat ediniz ve sizden olan emir sahiplerine de..." (Nisâ, 4/59) âyeti, mevzuya bakan yönüyle herhangi bir rejimi değil, birlik beraberliği tavsiye eder. İstişare ve bey'at düsturları da İslâm'ın vazgeçilmez hükümlerindendir. Resûlullah (sallallahü aleyhi ve sellem), Medine'ye hicretten sonra İslâm devletinin çatısını kurmuş, Asr-ı Saadet diye anılan benzersiz bir devir yaşatmıştır. Hulâsa, İslâm'ın temel kaynaklarında, idarecilerin ya hidayet üzere olup olmadıkları işlenir yahut zulüm ve adaletlerine dikkat çekilir.

Kaderin cilvesine bakın ki, İslâmî-Türk edebiyatının ilk eseri 'saadet bilgisi' veya 'devlet olma bilgisi' mânâlarına gelen ve Oğuz töre anlayışının İslâmî içtimâiyat kaideleriyle yenilenmesinde temellerini bulan 'Kutadgu Bilig'dir. Müellif Yusuf Has Hacib burada, insanî melekeleri 'adâlet', 'devlet', 'akıl' ve 'kanaat' şeklinde dört ayrı kişi olarak tasvir ettikten sonra, onları kendi aralarında muhaverelere sokar. Burada akıl, adalete bol bol nasihat verir. Selçuklular devrinde Alparslan ve Melikşah'ın Nizamülmülk ile olan münasebetinin daha ileri safhası, sûfî meşrep kişiliklerini yeri geldiğinde ilim ve siyaset adamlığı ile taçlandıran bilge şahsiyetler eliyle Osmanlılarda da devam eder. Osman Gazi, Şeyh Edebâli başta olmak üzere ahîler, abdallar, alpler ve gazilerle öyle bir kol kola girer, dîn-i mübinin salâhı için öyle yek vücut olur ki, az zamanda ferdasını parlatır. Osman Gazi'nin oğlu Orhan'a: "Âlimler, fâzıllar, edîbler, devlet bedeninin gücüdür. Bunlara iltifat ve ikramda bulun... Hükûmetinde ulemâ, fuzelâ, erbab-ı maarif çoğalsın, siyaset ve din işleri nizâm bulsun." vasiyeti de bu düşünceyi parlatır. Alâaddin Paşa'nın devletin kuruluş yıllarında kardeşi Orhan Gazi'ye arka çıkması; Akşemsettin Hazretleri'nin Şehzade Mehmed'i sadece ülkelerin değil, gönüllerin de Fatih'i yapması; Aziz Mahmud Hüdâyî'nin Sultan 1. Ahmed'in döktüğü ibrikten abdest alarak muhatabını şahane bir nefis terbiyesinden geçirmesi, bu hususu aydınlatan misâllerden sadece birkaçıdır. Aşiretten, cihangir bir devlet çıkarmanın sırrı da burada yatar. Yoksa Fransız tarihçi Rene Grousset: "Türkler 20 yıldan daha az bir sürede (1064–1081) Anadolu yarımadasında yeni bir Türkistan teşkil edebildiler." der miydi?

Yüce bir devlet kültürüne sahip olup da uhuvvetimizi muhafaza etmekte zorlanmamız, sun'î meselelerle vakit kaybedip, enerjimizi tüketmemiz şimdi ne kadar üzücü geliyor. Bunca tarihî tecrübenin yabana atılması mümkün değildir elbette; ama insanın olduğu yerde dertlerin bitmeyeceği de muhakkaktır. Köklü medeniyetler inşa eden bir milletin, benzer bunalımları daha evvel yaşaması gayet normal olduğu gibi, panzehirinin ne olduğunu bilmesi de pek tabiîdir. Nitekim idarecilerin, birinci dereceden mes'uliyet sahibi insanlar olarak bu ahvâlde neler yaptığı, gâileleri aşmak için kimlerden ve ne tür yardımlar aldıkları da, bizlere rehberlik edecek mahiyette olmalıdır.

Tarihçi, sosyolog ve siyaset bilimci İbn Haldun, devlet biçimleri ve idarecilerin vasıfları hususunda çağını aşan tahliller yaptığı meşhur Mukaddime'sinde, hâkimiyeti: 'sahibinin kuvveti üstünde bir kuvvetin bulunmaması' diye tarif eder ve devletin boşluk kaldıramayacağını hatırlatır. Bir milletin kolektif his ve şuurundan doğan müşterek hareket etme anlayışını 'asabiyet' mefhumu ile izah ettikten sonra, insan hayatı ile devlet arasında enteresan bir bağ kurar; nasıl insanlar doğar, büyür ve netice de ölürse, devlet de aynı şekilde doğar, gelişir ve yıkılır. İdarecilerin dünya nimetlerine dalıp kendilerini kaybetmeleri ve asabiyeti unutmaları, devletin hastalanmasına sebep olur. Sistemin ayakta kalabilmesi ve halkın ondan memnun olup desteklemesi, aslında devlet başkanına bağlıdır. Bu sebeple idareciler halka karşı merhametli, şefkatli ve adaletli olmalıdır. Kutadgu Bilig'de; "Hâkimiyetin esası adâlettir!" düstûruyla asırlar evvel bayraklaştırılan kanun önünde eşitlik prensibi, Ahmet Cevdet Paşa'nın 'kaliteli devlet ricalinin devletlerin ömrünü uzatacağı' tasavvuruyla iyice pekişir. Bu öylesine altı çizilmesi elzem bir husustur ki, pek mümbit bir kaynaktan ilhamını alan Mehmet Âkif, burada ruhlarımızı şöyle bir titretmeden geçmez: "Kenar-ı Dicle'de bir kurt aşırsa bir koyunu, / Gelir de adl-i İlâhî sorar Ömer'den onu!"

İnsan unsurunu merkeze alan ve bunu idare edenle edilenin karşılıklı mes'uliyetleri üzerinden ete kemiğe büründüren bir bünyeyi müşahede etmekteyiz. Sağlıklı münasebetlerin kurulması, devlet-millet ittihadında mümkündür. İdare, icraatlarında fevkalâde hassas ve dengeli olurken; millet de hem mes'uliyetlerinin şuurunda olmalı hem de muhalefet hakkını yerinde kullanmalıdır. İş idareden başlamakta, (balık baştan kokar!) içtimaî ittifak veya ihtilâf hâlleri buradan halka sirâyet etmektedir. Öyleyse meselenin özü buradadır. Devlet umumen idare (siyaset/bürokrasi), ilim (eğitim), adâlet (mahkeme), kuvvet (ordu/polis) gibi dört ana unsur üzerine yükselir. Gelenek, devlet tertibatının sağlıklı işleyebilmesi için, bu parçaların âhengi, mutabakatı ve istikrârı üzerinde ehemmiyetle durur. İşte bu anda vazife, sistemin aksayan yönlerini herkesten evvel tespit ve teşhis eden, yerinde ihtar ve irşatlarıyla insanları aydınlatan kanaat önderlerine düşer. Bu istikamette ortaya konan siyasetnâmeler (Bursalı Mehmet Tahir Beğ, kütüphanelerimizde kayıtlı yüz yetmiş iki adet siyaset-ahlâk kitabından bahseder), adâletnâmeler, nasihatnâmeler, menakıbnâmeler, kitabeler, destanlar, risaleler, atasözleri, hükümdar aynaları, lâyîhâlar, fermanlar ve fetvâlar devlet felsefemizin derinliklerini göstermektedir.

İnsanlığın yeryüzündeki felâhını 'Nizâm-ı Âlem' düsturunda gören Osmanlı siyaseti, İslâm felsefesinde erkân-ı erbaa tabiriyle formülleştirilen usûle fevkalâde kıymet vermiş ve cemiyeti, küçük bir farkla ve yüzünü halka ziyadesiyle dönmüş olarak asker, ulemâ, tüccar/esnaf ve reâyâ şeklinde tasnif etmiştir. İçtimaî denge ve siyasî emniyet bu sınıfların işbirliğine bağlıdır. Devleti teşkil eden unsurlardan bir nebze farklılaştırılmış olarak karşımıza çıkan bu diğer 'dörtlü' formül, idarecilerle halk arasındaki rabıtayı öne çıkarırken bir yandan da usulsüzlüğe dayanan yakınlaşmaları işaretler. Zîrâ herhangi bir meslekî zümrenin kânuna aykırı bir şekilde, diğerinin işine müdahale etmesi, nizâm-ı âlemin bozulmasına yol açar. Asâfnâme müellifi Lütfi Paşa, daha 16. asırda kim bilir hangi nâhoş hâdisenin ardından "Mansıb sahipleri tüccarlık ve esnaflık ile uğraşmamalıdır." demek mecburiyetinde kalmıştır! Paşa'nın, her dönem karşımıza çıkma ihtimali olan böyle bir zaafı, kendi keskin üslûbuyla işlerken, muhtemel yolsuzlukları önleme gayretinde olduğu anlaşılıyor.

Osmanlı idare tarzında asla göz ardı edilmeyen bir diğer husus da, emanetlerin ehline verilmesi meselesidir. Kur'ân-ı Kerîm'de "Hakikaten Allah, size emanetleri ehline vermenizi ve insanlar arasında hükmettiğiniz zaman adâletle hüküm vermenizi emreder." (Nisa, 4/58) tembihi, meseleyi bedâhetle ele almaktadır. Zaman üstü bir ciddiyet arz eden bu mevzu mütefekkirlerimizin zihnini epey meşgul etmişe benziyor. Meselâ, tarihçi ve şâir devlet adamlarımızdan Gelibolulu Mustafa Âlî (1541–1600), mevcut sistemdeki bozulmayı edanî (bayağı) kimselerin yüksek makamlara getirilmesine bağlar. Bu kâbusun baş müsebbibinin bugün de yakamızı bırakmayan 'hubb-u câh' (makam sevgisi) olduğunu, ne yazık ki bunun hak sahiplerinde huzur bırakmadığını, kıymetsiz kimselerin ise, para ve mal dağıtarak zorbalığa başvurduğunu söyler. Devrindeki usûlsüzlüklerin acısıyla; mevkilerin tanziminde ehliyete itibar edilmesini, dirâyetsiz şahısların iltimas ve rüşvetle makamlara getirilmemesini talep eder. Bu sahada çok sayıda misâl vermek mümkündür, fakat devlet başkanlarına yapılan ikazlardan belki de en mühimini, yine Mustafa Âlî'nin 'Sultanlara Nasihatleri'nde buluruz:

"Mesâcid ü me'âbidi ko âdem yap
Kâ'be yapmacadır âdem yapmak
Taş ağaç kaydı, ne lâzım şâhım
Yaraşır şahlara âdem yapmak"

Kısaca, devlet başkanına yaraşan binalar dikmek değil, adam yetiştirmektir diyen şâirin, bir adım ileri giderek, bunu Kâbe inşa etmekle bir tutması ilk anda iddialı gelebilir. Aslî derdimize yakılmış acıklı bir türküyü andıran bu mısralar; insan yetiştirme işinin ihmâle gelmeyeceğini, meseleyi lâyık-ı veçhile sahiplenip; köklü ve uzun vâdeli yatırımlara yönelmek gerektiğini yürekten bir vecizeyle idraklerimize nakşetmiyor mu aslında?

Zirvelerin sert rüzgârlarında savrulmamanın yolunu mânâ erlerinin yamaçlarına tutunmakta buluyordu ecdâd. Devlet-millet kaynaşmasıyla istikbalde şâhika devirlerini yakalamanın sırrını onların kutlu ocağında eritiyorlardı. Zaten bu yüzden değil midir, Şeyh Edebâli'nin, ruhunu ma'rifet kazanında yoğursun diye önünde diz kıran Osman Gazi'ye meselenin künhünü fısıldaması: "... Unutma; insanı yaşat ki, devlet yaşasın."

Kaynaklar
- İbn Haldun, Mukaddime, Haz: Süleyman Uludağ, Dergâh Yay. C.I. İstanbul 2004.
- Nihad Sami Banarlı, Devlet ve Devlet Terbiyesi, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul 1985.
- Gelibolulu Mustafa Âlî, Nushatü's-Selâtîn, Süleymaniye Kütüp., Hüsrev Paşa, Türkçe Yaz., nr.311, vr. 93a.
- Farabî, el-Medinetü'l-Fâzıla, Şark İslâm Klâsikleri, M.E.B. Yay. Ankara 1990.
- Asafnâme, Haz: Doç. Dr. Ahmet Uğur, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara 1982.
- Mehmet Niyazi, Türk Devlet Felsefesi, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2001.
- Nevzat Köseoğlu, Devlet, Eski Türkler'de İslâm'da ve Osmanlı'da. Ötüken Neş. İstanbul 2001.
- Mehmet Öz, Osmanlı'da Çözülme ve Gelenekçi Yorumcuları, Dergâh Yay. İstanbul 1997.
- Mustafa Yazıcı, Tarihte 128 Türk Devleti..., (MÖ. 220 - MS. 1990) Ankara, 1990.
- George Samine, Siyasal Düşünceler Tarihi, Çev. Alp Öktem Ankara 1969.

Muammer Ahmet Şiirleri, İsmail Gül Şiirleri, Seyide Doyran Şiirleri, Abdurrahim Karakoç şiirleri , Ahmed Arif şiirleri , Ahmet Hamdi Tanpınar şiirleri , Ahmet Selçuk İlkan şiirleri , Ahmet Telli şiirleri , Ali Erdinç  şiirleri , Arif Nihat Asya  şiirleri , Asil Mavi şiirleri , Aslan Avşarbey  şiirleri , Aşık Veysel  şiirleri , Ataol Behramoğlu şiirleri , Attila İlhan  şiirleri , Ayfer Yazıcı  şiirleri , Ayhan Yıldırım  şiirleri , Bahattin Karakoç şiirleri , Bahtiyar Vahapzade şiirleri , Bayram Mecit  şiirleri , Bedirhan Gökçe şiirleri , Bedri Rahmi Eyüpoğlu  şiirleri , Behçet Necatigil  şiirleri , Birgül Alp şiirleri , Burcu Seul  şiirleri , Cahit Sıtkı Tarancı  şiirleri , Cahit Zarifoğlu  şiirleri , Can Yücel  şiirleri , Cemal Gören  şiirleri , Cemal Safi  şiirleri , Cemal Süreya  şiirleri , Cengiz Numanoğlu  şiirleri , Cihan Balcıoğlu  şiirleri , Didem Madak  şiirleri , Edip Cansever  şiirleri , Emin Çelimli  şiirleri , Emine Çerçi  şiirleri , Emine Şafak  şiirleri , Ercan Baş  şiirleri , Erdal Ercin  şiirleri , Faruk Nafiz Çamlıbel  şiirleri , Fazıl Hüsnü Dağlarca  şiirleri , Fuzuli  şiirleri , Gaffar Güllü şiirleri , Gelincik  şiirleri , Gülsen Tunçkal  şiirleri , Hacı Kısır şiirleri  , İbrahim Karaçay  şiirleri , İbrahim Sadri şiirleri  , İbrahim Sağır şiirleri , İclal Aydın  şiirleri , İsmail Gül  şiirleri , İsmet Ulaş  şiirleri , Kahraman Tazeoğlu şiirleri , Karacaoğlan şiirleri , Kevser Dostagüler şiirleri  , Küçük İskender şiirleri , Mahmut Çiçekdağı şiirleri , Marlyn Hand şiirleri  , Mehmet Akif Ersoy şiirleri , Mehmet Ali Kalkan şiirleri , Mehmet Çetin şiirleri , Melek Avcı Coşkun şiirleri , Melih Cevdet  şiirleri , Melike Yıldız şiirleri , Mevlana Celalettin Rumi şiirleri , Muammer Ahmet Sağlam  şiirleri , Muharrem Kubat şiirleri , Murat Meral şiirleri  , Mustafa Hebip şiirleri , Muzaffer Tayyip Uslu  şiirleri , Mücahit Şen  şiirleri , Nazım Hikmet Ran  şiirleri , Necip Fazıl Kısakürek  şiirleri , Nur Uygun şiirleri , Nurullah Genç  şiirleri , Orhan Veli Kanık  şiirleri , Ömer Hayyam  şiirleri , Özdemir Asaf  şiirleri , Polat Tek  şiirleri , Rabia Barış şiirleri , Sabahattin Ali şiirleri , Selaattin Çoban  şiirleri , Seyide Cinaloğlu Doyran  şiirleri , Sezai Karakoç  şiirleri , Şevki Dinçal  şiirleri , Tevfik Fikret  şiirleri , Turgut Uyar  şiirleri , Uğur Arslan  şiirleri , Uğur Işılak  şiirleri , Ümit Yaşar Oğuzcan  şiirleri , Yahya Kemal Beyatlı  şiirleri , Yavuz Bülent Bakiler şiirleri , Yavuz Dogan  şiirleri , Yıldız Toksöz şiirleri , Yılmaz Erdoğan şiirleri , Yunus Emre şiirleri , Yusuf Hayaloğlu şiirleri , Zikrettin Karaca şiirleri , Ziya Osman Saba  şiirleri , şiir şiir sokağım şiir türleri şiir sokakta şiir nedir şiire gazele şiir kitapları şiir bilgisi şiir defteri şiir aşk şiir oku şiir yarışması 2018 şiir adam şiir adam live şiir alıntıları şiir adam live instagram şiir antolojisi şiir antoloji şiir akımları şiir atölyesi şiir alp a şiiri a şiir evi a şiiri yavuz bülent bakiler a şiir evi ankara a.şiir solak a şiir sokakta a.kadir şiirleri a köpek şiiri a karakoç şiirleri a ile şiir şiir bilgisi test şiir biter şiir biçimleri şiir başlıkları şiir blog şiir bulmaca şiir bilgisi pdf şiir butik otel şiir blogları b şiiri b keskin şiirleri bayrak şiiri b sesi şiir b harfi akrostiş şiir şiir can yücel şiir cafe şiir cafe ortaköy şiir cemal süreyya şiir cumhuriyeti şiir cahit zarifoğlu şiir çeşitleri şiir can şiir ceketli adam kitabı şiir cemal safi ç şiiri behzat ç şiir behzat ç şiir sözleri gökçenur ç. şiirleri c.süreya şiirleri c ile şiir c.bukowski şiirleri gökçenur ç şiir kitabı c vitamini şiirleri c.zarifoğlu şiirleri şiir çözümleme şiir çözümleme yöntemi şiir çeviri şiir çiçek şiir çok güzel şiir çevirisi şiir çevirileri şiir çözümleme yöntemi nurullah çetin şiir çay ç ile şiir şiir dinletisi şiir dizeleri şiir dergileri şiir duygusal şiir duvarda şiir dünyası sözleri şiir denizi d&r şiir kitapları d.bakır şiiri d ile şiir d&r şiir defteri d madak şiirleri d.günü şiirleri d.bakır şiir sözleri d ali erzincanlı şiirleri d.h. lawrence şiirleri şiir eş anlamlısı şiir ekşi şiir edebiyat şiir en güzel şiir ezberle şiir etkinlikleri şiir edip cansever şiir evi şiir ezberleme şiir eloğlu e şiir kitabı şiirler e ödev şiir e book şiirli e kartlar e müfredat şiiri eş e şiir atatürk'e şiir e güzel şiirler öğretmen e şiir şiir fm şiir fon müziği indir şiir falı şiir fonları şiir fonu şiir fotoğrafları şiir film şiir fotoları şiir festivali f.nietzsche şiirleri f ferruhzad şiirleri f gülen şiirleri f ile şiir f akrostiş şiir necip f şiirleri f ile ilgili şiir melek şiiri f nafiz çamlıbel f n çamlıbel şiirleri ilhan berk f şiiri şiir gibi şiir gözlüm şiir güzel şiir gibi sözler şiir gibi kadın şiir günaydın şiir gemisi şiir gece şiir gecesi ğ şiiri g ile şiir anneler g şiirleri ğ akrostiş şiir ğ vitamini şiiri g sesi şiir ğ başlayan şiir g harfi ile şiir ğ ile ilgili şiirler ğ şiir ğüzel şiir öğretmene şiir posta şiir öğretmenler ğünü şiir onur ünlü şiir ğ ile şiir ğ sesi şiir ğ harfi ile şiir şiir hikayeleri şiir hakkında bazı mülahazalar şiir hastanede şiir her yerde şiir hayat şiir hakkında sözler şiir hangi metin grubuna girer şiir hakkında bilgi şiir hangi metinler grubuna girer şiir hasret h şiirist h.ergülen şiirleri atom h şiiri h.cibran şiirleri h ile şiir h harfi şiir h.izgören şiirleri h sesi şiir h nihal atsız şiirleri h ile başlayan şiirler şiir ısmarla şiir ısmarla eylül'ü konuşalım şiir instagram şiir ıhlamurlar çiçek açtığı zaman şiir ılık ılık akıtam şiir ışık şiir ırmak ıhlamur şiir ışıklar şiir ıssız şiir ı şiirler aşk-ı şiir ı ile şiir ı akrostiş şiir ı.ahmet şiirleri bab-ı şiir ı ile başlayan şiirler ı ile ilgili şiirler şiir ingilizce şiir indir şiir ile ilgili sözler şiir isimleri şiir istanbul şiir incelemesi şiir ingilizcesi şiir için fon müzikleri şiir iletişim i şiirler i şiir perisi i şiir sözleri şiir i kamer şiir-i aşk ile şiir şirpençe şiirler i hızırla kırk saat şiir i leyal şiir-i divan şiir jandarmada şiirt jetpa şiir jenerik müzikleri sigir jelatin şiirt jöh şiir janya şiirt judo şiirt jigolo japonca şiir japon şiir türü j ile şiir bay j şiir j.l.borges şiirleri j harfi ile şiir j.j. rousseau şiirleri j ile ilgili şiirler j harfiyle başlayan şiirler şiir konuları şiir kitapları pdf şiir kesitleri şiir karaoke şiir köşesi şiir konusu şiir kısa anlamlı şiir kadın k şiirleri k.iskender şiirleri k.maraş şiirleri k ile şiir k.tazeoğlu şiirleri 555k şiiri bünyamin k şiirleri k.maraş şiir yarışması k.kurultay şiirleri k.tazeoğlu şiir sözleri şiirler şiir lekesi şiir listesi şiir leyla şiir leblebi tozu şiir leyla ile mecnun şiir lirik şiir lise şiir lavinia şiirler kısa satirik l şiir örnekleri l akrostiş şiir l aşk şiirleri l.aragon şiirleri l harfli şiirler atilla ilhan l şiirleri şiir müzikleri şiir mısraları şiir mevlana şiir mavi şiir mektebi ortaokulu nasıl bir okul şiir me şiir mutluluk şiir mektebi iletişim şiir mavisi şiir m.akif ersoy türkiye m şiiri m.mungan şiirleri m harfiyle şiir m akrostiş şiir m.altıok şiirleri m. azad şiirleri türkiye'm şiiri turgut uyar m.akif şiirleri kısa m.ikbal şiirleri şiir ne demek şiir nedir kısaca şiir nasıl okunur şiir nedir özellikleri nelerdir şiir nazım şiir necip fazıl kısakürek şiir nasıl yazılır kuralları şiir ne demek ingilizce n.hikmet şiirleri n.fazıl şiirleri en güzel şiirler n.tevfik şiirleri fatma n şiirleri çetin'in şiir tahlilleri n akrostiş şiir n.kemal şiirleri n aşk şiirleri şiir otel şiir okuyan şiir onedio şiir okuyan erkek şiir okumak şiir okuyan adam şiir okuma kılavuzu şiir orhan veli şiir okulu o şiiri o şiirleri doğuran yalnızlık şairleri öldürür o şiir bitti başka mısra gerekmez o şiiri ahmet haşim o şiir bir daha yazılamaz o şiirler tek başına okunmuyor gel yalvarırım o şiirleri çocuğa yazsaydım o şiir ne demek şiirin o ince küllerini toplayanlar şiir o ki sadece cananını kasteder şiir örnekleri şiir özdemir asaf şiir özellikleri şiir önerileri şiir özlem şiir ödülleri şiir ölçüleri şiir örnekleri kısa şiir ödülleri 2018 şiir özledim ö ile şiir ö harfiyle şiir ö.s.ö şiirleri ö.ç.m şiirleri ö harfi ile şiir akrostiş şiir ö şiir parkı şiir perisi şiir penceresi şiir pdf şiir paylaşım şiir programı şiir parçaları şiir posterleri şiir papatya şiir programları p harfiyle şiir p valery şiirleri p sesi şiir p ile başlayan şiir çeşitleri şiir resimli şiir romantik şiir resmi şiir radyo şiir radyosu şiir resitali şiir rap şiir roots şiir replikleri şiir rastgele r siz şiir r akrostiş şiir r ilgili şiir r t erdogan şiirleri şiir sitesi şiir sokağı şiir sözler şiir sevgiliye şiir sayfası şiir sokakta aşk şiir siteleri s şiiri ş.erbaş şiirleri s.karakoç şiirleri s ile şiir yes şiiri ş akrostiş şiir ş sesi şiir s.ali şiirleri cemal sa şiirleri s.o.s şiiri şiir şiir şiir şarkıları şiir şairleri şiir şekilleri şiir şiir türkiye şiir şantiyede şiir şeklinde fabl şiir şükrü erbaş şiir şekil özellikleri şiir şehri ş ile şiir ş.yahya şiirleri ş 23 nisan şiirleri şiir tahlilleri şiir türleri nelerdir şiir tanımı şiir türleri test şiir turgut uyar şiir tanımları şiir tahlilleri mehmet kaplan şiir temaları şiir t shirt şiirt t.uyar şiirleri t ile şiir t erdoğan şiir 500t şiiri t aşk şiirleri t s eliot şiirleri baki ayhan t şiirleri t.tuğba baş şiirleri şiir uzun şiir umut şiir uygulaması şiir uzun aşk şiir unsurları şiir uzaktan sevmek şiir uyak şiir uyku şiir usta u şiiri ü ile şiir ü harfiyle şiirler hüsrev ü şiirini kim yazmıştır atatürk'ü şiiri ü akrostiş şiir hüsn ü şiir ayın 14 ü şiiri u ile akrostiş şiir şiir üzerine şiir ünlü şiir ümit yaşar oğuzcan şiir üzerine yazılar şiir ülkü ocaklarında şiir üzerine düşünceler suut kemal yetkin şiir ülkü tamer şiir üstadlarımız şiir üzerinde sıfat bulma şiir ünlü şairler ü.y.o şiirleri ü ile ilgili şiirler ü.y.oğuzcan şiirleri şiir ve inşa şiir video şiir ve tefekkür kulübü şiir ve kadın şiir ve zihniyet şiir ve inşa türü şiir vatan şiir ve sözler şiir ve şair şiir ve gelenek v şiir v ile şiir v.hugo şiirleri v sesi şiir orhan v şiirleri v for vendetta şiir v for vendetta şiiri remember v harfi ile şiir aga b v şiirbaz - ondan oldu zaar sözleri şiir yarışmaları şiir yazmak şiir yazarları şiir yaz şiir yazma şiir yarışması 2019 şiir yürek şiir yarışmaları 2018 y faktörü şiiri y kemal şiirleri y.odabaşı şiirleri y'ol şiiri y.emre şiirleri y başlayan şiirler y ile ilgili şiirler y harfi ile şiir y 23 nisan şiirleri akrostiş şiir y harfi şiir zamanı şiir zaman şiir zarifoğlu şiir zıt anlamlısı şiir ziya paşa şiir zindandan mehmete mektup şiir ziya gökalp şiir zulmü alkışlayamam şiir zeynep şiir zeytin z özger şiirleri z ile şiir z raporu şiir z akrostiş şiir a ve z şiiri a.c.z şiirleri z ile ilgili şiirler şiir 0 6 yaş 01 şiir 00 00 şiir 0 kasım şiirleri 0 kasımla ilgili şiir şiir 10.sınıf şiir 1 kıta şiir 1000kitap şiir 15 temmuz şiir 1.sınıf şiir 15 temmuz kısa şiir 19 mayıs şiir 10 kasım şiir 12. sınıf dil ve anlatım şiir 18 mart çanakkale şiirler 1 kıtalık şirinler 1 1 mayıs şiirleri 1.sınıf şiirleri kısa kaldırımlar 1 şiiri 1. sınıf şiirleri 2 kıtalık 1 kıtalık şiirler doğa 1 kıtalık şiirler ve şairleri 1 kıtalık şiir örnekleri şiir 2018 şiir 2 kıtalık şiir 2. sınıf şiir 29 ekim şiir 23 nisan şiir 29 ekimle ilgili şiir 29 ekim cumhuriyet bayramı şiir 2 satır şiir 2017 şiir 23 nisanla ilgili 2 şiiri şiirler 2 kıtalık şiir 2 kıta şiirler 2 kıtalık aşk şiirler 2 sınıf için dağ 2 şiir 2 kıtalık şiirler doğa 2 kıtalık şiir örnekleri şiir 365 şiir 3 kıtalık şiir 3. sınıf şiir 30 ağustos şiir 35 yaş şiir 3 kıtalık aşk şiir 3 kıtalı şiir 30 tane şiir 33 kurşun şiir 30 yaş 3 şiir anlayışı şiirler 3 kıtalık şirinler 3 şiirler 3 kıtalık kısa 3. şahsın şiiri 3 kıtalık şiirler edebiyat 3.sınıf şiirleri 2 kıtalık şiir 4 kıtalık şiir 4 lük şiir 4. sınıf şiir 40 yaşındasın şiir 4 kıtalık aşk şiir 4 mısradan oluşan her bölümüne ne denir 40 şiir 40 şair 40 şiir ve bir şiirler 4 kıtalık ünlü şairlerden 40 şiir 40 şair pdf 4 şiir 1 şehir şiirler 4 kıtalık şiirde 4'lük nedir şiirler 4 mısralık şiirdeki 4 satıra ne denir şiirler 4 5 kıtalık şiir 5. sınıf şiir 5 kıtalık şiir 5 sınıf konu anlatımı şiir 500 şiir 5n1k 555k şiir 5 şiir biçim ve içerik yönünden incelenmesi 571 şiir 5 şiir türü 50 şiir 50 şair 5 şiiri biçim ve içerik olarak inceleme 5 şiirin incelenmesi şiirler 5 kıtalık şiirde 5 mısraya ne denir 5 hececilerin şiir ve sanat anlayışı 5 kıtalık şiirler necip fazıl kısakürek şiir 6. sınıf şiir 6 kıtalık şiir 6 ekim 6 şiir türü şiir türleri 6. sınıf şiir bilgisi 6. sınıf şiir türleri 6.sınıf test şiir bilgisi 6. sınıf test şiir türleri 6. sınıf tonguç akademi şiirler 6.sınıf şiirler 6 kıtalık 6.sınıf şiirleri türkçe dersi 6. sınıf şiir örnekleri 6. sınıf şiir bilgisi çalışma kağıdı 6.sınıf şiir bilgisi 6.sınıf şiir bilgisi test 6.sınıf şiir türleri test şiir 7.sınıf şiir 7 güzel adam şiir 7 kıta 724 şiir şiirler 7 kıtalık 724 şiir neden kabul edilmedi 7 kıtalık şiir şiir türleri 7. sınıf şiir türleri 7.sınıf test şiir bilgisi 7. sınıf testleri 7 şiiri şiirde 7 hececiler kimlerdir şiirler 7. sınıf 7 heceli şiirler 7. sınıf şiir bilgisi test soruları 7.sınıf şiir türleri 7.sınıf şiir bilgisi 7.sınıf şiir türleri test şiir 8.sınıf şiir 8 kıta şiir 8 mart 8 şiir 80 sonrası şiir 835 şiir şiir bilgisi 8. sınıf şiir türleri 8. sınıf test şiir bilgisi 8. sınıf test almanca şiir 8 kıtalık 8 şiiri şiirler 8 kıtalık 8 heceli şiirler 8.sınıf şiir bilgisi 8 satırlık şiirler 8.sınıf şiir türleri test 8. sınıf şiir bilgisi test 8 sınıf şiir bilgisi çalışma kağıdı şiir 9.sınıf şiir 9. sınıf edebiyat şiir 9. sınıf test şiir 9 sınıf ders notları 90lar şiir şiir türleri 9. sınıf şiir türleri 9.sınıf edebiyat şiir gelenekleri 9.sınıf şiir bilgisi 9. sınıf test şiir türleri 9. sınıf test 9 şiiri 9.sınıf şiir türleri 9 eylül şiirleri 9.sınıf şiir bilgisi çalışma kağıdı 9. sınıf şiir örnekleri 9.sınıf şiir inceleme örnekleri
 

Çevrimdışı вαşκαп

  • Özel Üye
  • *
  • İleti: 20356
  • Rep 1300
Ynt: Devlet Anlayışımız
« Yanıtla #1 : Ekim 15, 2017, 04:51:27 ÖS »
Emeğine Yüreğine Sağlık
 

Çevrimdışı Özgür Kız

  • Özel Üye
  • *
  • İleti: 21541
  • Rep 3950
Ynt: Devlet Anlayışımız
« Yanıtla #2 : Eylül 29, 2018, 12:26:13 ÖS »
 eys
 

 

Related Topics

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
2 Yanıt
1661 Gösterim
Son İleti Eylül 29, 2018, 12:26:22 ÖS
Gönderen: Özgür Kız
2 Yanıt
1394 Gösterim
Son İleti Ekim 01, 2018, 11:01:00 ÖÖ
Gönderen: Özgür Kız
1 Yanıt
665 Gösterim
Son İleti Eylül 29, 2018, 12:25:38 ÖS
Gönderen: Özgür Kız