Gönderen Konu: Osmanlı'da Standard Anlayışı  (Okunma sayısı 1400 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Fatih

  • Radyo Ailemiz
  • *
  • İleti: 3450
  • Rep 1715
Osmanlı'da Standard Anlayışı
« : Şubat 25, 2014, 03:23:52 ÖS »
Tarım ve küçük zanaat toplumlarından endüstri ve sınaî toplumlara geçiş, şüphesiz bir takım sıkıntıları da beraberinde getirdi. Cemiyet hayatının esasını teşkîl eden “birlik ve beraberlik içinde iş yapma” olarak tavsif ettiğimiz “imece ruhu” sarsıldı, ferdî kapitalizm biraz daha ön plana çıktı, Diğer taraftan “huzur toplumu”nun istinat noktası olarak, içtimâiyâtın taksîm-i â’mâl (sosyolojinin iş bölümü) prensibi materyalist felsefe tarafından suistimâl edildi, bir sömürü vasıtası olarak kullanılmak istendi. Fertler mutlak yalnızlığa itildi; bütün iç dinamiklerinden mahrum, mefluç bir halde bırakıldı... Ulvî ruhlar pörsüdü, temiz vicdanlar kirletildi, hüşyâr (uyanık) duygular köreltildi, “akl-ı selim’ler törpülene törpülene “robot insan” veya “makina insan”a doğru gidildi. Netice itibariyle; “tüketim için daha fazla üretim” hırsı, reklâm ve propagandalarla teşvik edilip desteklenirken, “ben tok olayım da başkası açlıktan ölsün, bana ne?” fâsit düşüncesi cemiyetin her kesiminde şuyû bulmaya başladı. İsraf ekonomisi kabardı, şükretme duygusunun yerini kanaatsizlik aldı, insanlar lüks eşya-üstelik yabancı marka eşya alma yarışına girdi. Niceleri -hatta nice mütedeyyinler- sırf bir özenti uğruna, ailevî geçimsizlikleri, daha ileri safhada, sıcacık yuvalarının dağılmasını bile göze aldı, Onlar dünyayı, yani gösterişli, peşin ve fâni olanı tercih etti, ah, niceleri kendilerine yazıklar etti!..

“Huzur toplumu”nun ruhunun kemirilmesi ve maşeri vicdanda ilk çözülme “zekât müessesesi”nin kaldırılmasıyla başladı. Dinen yasak olan faizin meşruluk kazandırılıp revaç bulmasıyla da, zengin-fakir tabakaları arasında büyük boşluklar meydana geldi. Bu boşlukları; ne prim, avans ve sigortalar ne de ulufe kabilinden göstermelik burs ve yardımlar doldurabildi. Holdinglerin acımasızlığı küçük esnafı sildi. Dînî erkân ve erbâb bile mesleklerinin şeref ve itibarını ayaklar altına almak pahasına, devlet kapısına ve dilenciliğe muhtaç edildi. Otomatik ve pratik tercihiyle dev makinalar “el emeği göznûru” el san’atlarımızı ve onlarla birlikte bütün zerafetlerimizi aldı-götürdü. Şimdi ortada; korumasız-güvencesiz, her geçen gün; aracıların, tefecilerin ve simsarların soygun ve hegemonyası altında ezilen; ticaret ahlâkını büsbütün yitirmiş dalavereci tüccarların karşısında da devamlı aldatılan bir tüketici var. Zavallı tüketici!..

Şurası da muhakkak ki, bugün artık, makina çağının birçok avantajlarını kullanmakla beraber, belki daha fazlasıyla muhtemel risklerine de katlanmak mecburiyetindeyiz. Ancak ben, söz konusu bu riskleri asgariye indirmenin kendi elimizde olduğu inancındayım. Çünkü bin asırlık bir maziye sahip şanlı tarihimizde; bize bugünlerde bile yol gösterebilecek ibretli dersler, numune teşkil edici tatbikatlar; yine ecdadımızın çağlar ötesi basiretleriyle çözüme kavuşan nice problemlere dair ince, hikmet dolu prensipler ve topyekûn bir cemiyeti ayakta tutan maddî ve manevî rabıtalar yeterince vardır. Sağlıklı bir kriterle üzerine düşüp, bugünlerde bir kez daha bunlara atf-ı nazarda bulunup dikkate almak ve dört elle bizi biz yapan inançlarımıza sarılmak, her geçen gün biraz daha zaruret arzetmektedir. Uhuvvet ve tesânüd (kardeşlik ve dayanışma) ruhuyla kenetlenmiş, dört bir yana ışık saçan bir “huzur toplumu” için...

TARİHİMİZDE İLK STANDART KANUNU
“Standart”, benzerleri için numune tutulması veya herkes tarafından kabul edilmiş müşterek bir mefhum, süreç veya nesne olarak tanımlanabilir. Ticarî hareketliliğin durmaması için, fevkalâde şartlar haricinde, fiyatlar umumiyetle serbest bırakılırken; malların şekil ve kalitesi hususunda, tâ Asr-ı Saadetten günümüze kadar hassasiyetle üzerinde durulmuştur. Hatta kanunî esaslara bile bağlanmıştır. Dünyanın ilk standard kanunu olarak kabul edilen ve 1502 yılında, Velî namlı Osmanlı padişahı, II. Bayezıt tarafından çıkarılın “Kanunnâme-i İktisâb-ı Bursa” fermanı buna bir delildir. 48 maddeden ibaret bu fermanda, Bursa’da; yenilip-içilen, alınıp-satılan her şeyin standardı belirleniyor, ürünlerin hangi maddelerle yapılabileceği, nasıl yapılması gerektiği ve elde edilen maddenin maliyeti ve bazı temel malların satış fiyatları tesbit ediliyordu. Meselâ, bu fermanın ikinci maddesi ekmeklere, üçüncü maddesi alışverişte yapılan usulsüzlüklere, dokuzuncu maddesi tatlılara, onüçüncü maddesi etlere, onbeşinci maddesi de lokantalara dâir idi. Bu fermanda söz-konusu standardizasyona, Batı’nın en az 250–300 yıl sonra gittiği gözönünde bulundurulursa, fermanın ehemmiyeti biraz daha anlaşılır. Günümüzde ise standardizasyon, daha ziyade, sanayi toplumunun ihtiyaçları veya müsbet-menfî neticeleri açısından ele alınmakta ve daha değişik bir perspektif kazandırılmış bulunmaktadır. “Doğrudan veya dolaylı olarak tüketicinin korunması, dışa açılmada kolaylık, sağlıklı bir çevrenin oluşturulması, ürün kalitesinin geliştirilmesi ve kaynakların daha etkili kullanılması, tasavvur edilen belli-başlı hedeflerdir.

İSLÂM TOPLUMUNDA KALİTE KONTROLÜ VE AHİLİK
İslâm hayat nizâmında ticaret, bir tarafdan; “yeryüzüne dağılın ve Allah’ın fazlından rızıklarınızı arayınız” (Cum’a: 10) gibi âyetlerle, “doğru ve güven duyulan dürüst bir tacir, kıyamet gününde sıddıklar ve şehîdler ile beraber haşredilecektir” (Tirmizî, Hakim) gibi hadislerle teşvik edilirken diğer taraftan da; “yazıklar olsun o alışverişte hile yapanlara ki, onlar, insanlar üzerinden kendilerine ölçtükleri zaman tam basarlar (tartarlar), onlara ölçtükleri zaman da eksiltirler” (Mutaffifîn: 1–3) gibi âyetlerle ve “(ticaret) yalan yemin malın sürümünü temin ederse de, kazancın bereketini giderir” (Buharı, Müslim, ibni Mâce) gibi hadislerle de, tüketicinin korunması yolunda üretici ve satıcının dizginlenmesi için caydırıcı vicdanî müeyyidelere tâbi kılınmıştır.

Bir keresinde. Peygamber Efendimiz (sav); Benû Kaynuka Çarşısını teftiş edip malları kontrol etmiş, ancak buğday satan bir tacirin buğday yığınına elini daldırıp iç kısmının biraz rutubetli olduğunu görünce çok üzülmüş , “bize hile yapan bizden değildir” (Müslim) buyurmuştur. Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer (ra) ve daha sonraki devirlerde teftiş ve tebdil-i kıyafette kontrol süregelmiş, ancak Osmanlı Devleti’nde bu işlem bir teşkilat ve bu teşkilât içerisinde hususî bir mekanizma halini (konumunu) almıştır. Ahilik ve Fütüvvet müessesesi olarak...

XIII. yüzyılda Anadolu’da ortaya çıkan “Ahilik”; İslâm öncesi dönemden başlayarak gelişen Türk esnaflık geleneğinin, İslâmiyetin ortaya çıkışından sonra İslâm’ın ahlâk prensipleriyle birleşmesi neticesinde şekillenen bir lonca (esnaf) teşkilâtıdır. Benzer bir mefhum olarak “Fütüvvet”, kahramanlık, cömertlik ve misafirperverlik gibi hasletleri içine alan tasavvufî veçhesiyle de derinlik kazanmış bir kardeşlik müessesesidir. Daha sonraki devirlerde ise, “Ahilik ve Fütüvvet” müşterek, yani bir arada mütalâa edilmiştir. Bu esnaf loncalarını, kesinlikle; Batı’daki “sınıf toplum” anlayışından doğan sendikalardan veya birer monopol sömürü vasıtası olan kartel ve tröstlerden ayırmak gerekir. Hele, Lions Kulüpleri ve Mason localarından tamamıyla farklıdır. Çünkü Ahilik’in temelinde İslâm ahlâkı ve Anadolu-Osmanlı geleneği vardır. Ahilik ve Fütüvvet müesseselerine, günümüzün gerçek bir kooperatifçilik örnekleri denilebilir.

Osmanlı toplum ruhunun simgesi ve çalışma hayatının temsilcisi olan bu Ahilik teşekkülleri, ilgili mesleğe ve san’ata âit bütün işleri yönetir, ihtilafları halleder ve esnafla devlet arasındaki ilişkileri düzenlerdi. Tüketici açısından asıl fonksiyonları ise, mal ve fiyatların standardizasyonu ve kalite kontrolü idi.

Şehirler ve bölgeler itibariyle Ahilerin yönetimindeki meslek birlikleri, üyelerinin ürünlerinin kalite kontrolünü yaparlar, şikâyetleri dinlerler, uygunsuz halleri araştırırlar ve suçlu bulunanlara ceza verirlerdi. Ahilikteki temel prensip, belirlenmiş standardlar dışında bozuk mallarla ve yüksek fiyat talepleri ile onların zarara uğramalarına meydan vermemekti. Ahilik teşkilâtı, haksız rekabeti önlemek, tüketiciyi tekelci eğilimlerden korumak için bir teftiş (denetim) mekanizması da geliştirmiştir. Ahilikte, ihtikâr ve istifçiliğe karşı caydırıcı ve çok sıkı tedbirler alınmış olup, bunu yapanların depolarına baskınlar yapılarak istiflenmiş malların piyasaya çıkarılması temin edildiği gibi, narh’ı bozanlar da cezalandırılmıştı. Ayrıca toptancı esnafının perakende mal satmaları da yasaklanmıştı. Yine Ahilikte; müşteriye kaliteli malı gösterip satış anında ona malın kalitesizini vermek, hileli yollarla diğer esnafı safdışı bırakıp yüksek fiyatla satmak da yasaklanmıştı. Her malın imalâtında dikkat edilecek esaslar tesbit edilmişti. Meselâ, bıçakçıların, kılıç imâl edenlerin, dokumacıların, şişe-cam imalâtçılarının belirli malları imâl ederken mamullerin cinsine göre hammaddelerin cinsi, gramajı ve üretimde kullanılacak tekniğe kadar pek çok husus bir tüzük halinde belirlenmişti.

Hülâsa, Osmanlı Devleti’nde kalite kontrolü; ya tebdil kıyafet içerisinde çarşı-pazar teftişi şeklinde, ya Kuloğlanları (Eksikçiler) nezâretinde, ya da Kethüdalar tarafından yapılırdı. Bu kalite kontrolü esnasında; çürük, eksik ve sahte mal îmâl ettiği tesbit edilen ve ikazlara rağmen bunda ısrar eden esnafın pabucu ayağından çıkarılarak iş yerinin damına atılır, “pabucu dama atılan” esnaf işyerini kapatmak zorunda kalırdı. Halk arasında “pabucu dama atıldı” deyiminin menşei bu hâdiseye dayanır.

Şurası asla unutulmamalıdır ki, Osmanlı "tüketicinin korunması"ndan insana değer verilmesi, insana değer verilmesinden de onun mânevi değerlerine değer verilmesini anlıyordu. Bu sebepten maneviyat büyüklerine büyük ehemmiyet veriyor, esnafa yol gösterip onları eğiten ehl-i turuku bağrına basıp hürmet ediyor ilim adamlarını koruyordu. Osmanlı toplumunda; avamdan havâssına, teb'asından Padişahına, zaten hemen herkes kendilerini bu ilim ve edep abidelerine muhtaç hisseder, çoğu defa onların meclislerinin müdâvimi olurlardı. Böylesine bir toplumda, bugünkü anlamda ciddî boyutlarda bir tüketici probleminin olması mümkün değildir. Pek nadir olarak zuhur eden yolsuzluk ve huysuzluklara, ancak Rum, Ermeni, Yahudi gibi yabancı tebâiyetli Müslüman olmayan unsurda rastlanırdı.

NETİCE
Evvelâ dikkate değer şu husus gözden kaçırılmamalıdır. Batı, kendi problemleri ile bizi mahkûm etmek, hattâ çoğu defa faturayı da bize ödetmek istiyor. Bizim medeniyetimizde ve bizim cemiyetimizde zuhûru asla mümkün olmayan, kökü inançsızlığa dayanan problemlerle.. Ancak günümüzde, global bir sistem ve etkileşimin kaçınılmaz olduğu iç içe toplumlar içerisinde, iletişim vasıtalarının sınır tanımazlığı ve farklı dünyaları birbirine yaklaştırıp tek bir dünyaya doğru götürme çabaları içerisinde, haricî hiçbir problemden etkilenmeden, mücerred kalabilmek ve dışa kapalı bir toplum olarak yaşayabilmek hemen hemen hiç mümkün değildir. Bize düşen; ne taraftan olursa olsun, kimin hesabına ağır basarsa bassın, bütün problemlerin sebep ve neticelerini ilmî metotlarla ve bize ait gayeler istîkametinde tahlil edip gerçekleri olduğu gibi gözler önüne sermek, çıkış ve kurtuluş yollarını apaçık göstermek olacaktır. Tabiî, kendi din ve kültür dünyamızın mikyasları içerisinde.. Kur’an’ın aydınlığında...

Bugün endüstrisiz bir ülke ve makinasız bir hayat mümkün değil gibidir. Bu dönüşü olmayan yolda, “tüketicinin korunması” problemini de yine kendi kıstaslarımız, kendi değer ölçülerimiz ve kendi tarihî mirasımız açısından ele alacak, ihmâl ve ihtiraslarımızı bir bir ortaya koyacak; neticede kendimizi İslâm’ın emin ellerinde bulacak, O’nun şaşmaz düsturlarına bütün kalbimizle ve bütün cân-u gönlümüzle yeniden bağlanacak, Onda dirileceğiz, insanlık O’nda hayat bulacaktır.

KAYNAKLAR:
1.Standard, yıl: 26, sayı: 10, 1987, sh: 48.
2.Kaynaklar, 2/Kış, 1984, sh: 26–32.
3.Zaman Gazetesi. 22.6.1989/19.1.1990/13.2.1990.
4.Ank, Tüketici Süit. sayı: 9,1990. sh: 6,
5.Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, M. Akdağ, cilt. 2, Ankara 1971. sh: 22.
6.Milliyet: 11.8.1990.
7.Zaman Gzt. 19.2.1990/28.11.1989.
8.G.G. Arnakis. “Futuwwa traditions in the Ottoman Empires”, Journal of NearEastern studies. XII. Oct.. 1953. p. 238.
9.Riyâzû’s-Salihîn, Cilt: 3. D.İ.B. yay. sh:160-161
10.Standard, yıl: 19. sayı: 225. sh: 3.
11. Zaman, Fehmi Koru, 15.10.1988.
12.Sadettin Kocatürk, Fütüvvet ve Ahilik. XX. Ahilik Bayramı Kongresi Tebliğleri, Ank.. 1985, sh: 17–41.
13.Standard, yıl:27,sy.:321 ,sh: 10-13, 20
14.Ticarette Ahlâkın Esastan. M, Emre, Zaman Gazetesi.
15.İhyâu Ulûmı’d-Din, cilt: 2, sh: 161–227.Bedir yay.

Muammer Ahmet Şiirleri, İsmail Gül Şiirleri, Seyide Doyran Şiirleri, Abdurrahim Karakoç şiirleri , Ahmed Arif şiirleri , Ahmet Hamdi Tanpınar şiirleri , Ahmet Selçuk İlkan şiirleri , Ahmet Telli şiirleri , Ali Erdinç  şiirleri , Arif Nihat Asya  şiirleri , Asil Mavi şiirleri , Aslan Avşarbey  şiirleri , Aşık Veysel  şiirleri , Ataol Behramoğlu şiirleri , Attila İlhan  şiirleri , Ayfer Yazıcı  şiirleri , Ayhan Yıldırım  şiirleri , Bahattin Karakoç şiirleri , Bahtiyar Vahapzade şiirleri , Bayram Mecit  şiirleri , Bedirhan Gökçe şiirleri , Bedri Rahmi Eyüpoğlu  şiirleri , Behçet Necatigil  şiirleri , Birgül Alp şiirleri , Burcu Seul  şiirleri , Cahit Sıtkı Tarancı  şiirleri , Cahit Zarifoğlu  şiirleri , Can Yücel  şiirleri , Cemal Gören  şiirleri , Cemal Safi  şiirleri , Cemal Süreya  şiirleri , Cengiz Numanoğlu  şiirleri , Cihan Balcıoğlu  şiirleri , Didem Madak  şiirleri , Edip Cansever  şiirleri , Emin Çelimli  şiirleri , Emine Çerçi  şiirleri , Emine Şafak  şiirleri , Ercan Baş  şiirleri , Erdal Ercin  şiirleri , Faruk Nafiz Çamlıbel  şiirleri , Fazıl Hüsnü Dağlarca  şiirleri , Fuzuli  şiirleri , Gaffar Güllü şiirleri , Gelincik  şiirleri , Gülsen Tunçkal  şiirleri , Hacı Kısır şiirleri  , İbrahim Karaçay  şiirleri , İbrahim Sadri şiirleri  , İbrahim Sağır şiirleri , İclal Aydın  şiirleri , İsmail Gül  şiirleri , İsmet Ulaş  şiirleri , Kahraman Tazeoğlu şiirleri , Karacaoğlan şiirleri , Kevser Dostagüler şiirleri  , Küçük İskender şiirleri , Mahmut Çiçekdağı şiirleri , Marlyn Hand şiirleri  , Mehmet Akif Ersoy şiirleri , Mehmet Ali Kalkan şiirleri , Mehmet Çetin şiirleri , Melek Avcı Coşkun şiirleri , Melih Cevdet  şiirleri , Melike Yıldız şiirleri , Mevlana Celalettin Rumi şiirleri , Muammer Ahmet Sağlam  şiirleri , Muharrem Kubat şiirleri , Murat Meral şiirleri  , Mustafa Hebip şiirleri , Muzaffer Tayyip Uslu  şiirleri , Mücahit Şen  şiirleri , Nazım Hikmet Ran  şiirleri , Necip Fazıl Kısakürek  şiirleri , Nur Uygun şiirleri , Nurullah Genç  şiirleri , Orhan Veli Kanık  şiirleri , Ömer Hayyam  şiirleri , Özdemir Asaf  şiirleri , Polat Tek  şiirleri , Rabia Barış şiirleri , Sabahattin Ali şiirleri , Selaattin Çoban  şiirleri , Seyide Cinaloğlu Doyran  şiirleri , Sezai Karakoç  şiirleri , Şevki Dinçal  şiirleri , Tevfik Fikret  şiirleri , Turgut Uyar  şiirleri , Uğur Arslan  şiirleri , Uğur Işılak  şiirleri , Ümit Yaşar Oğuzcan  şiirleri , Yahya Kemal Beyatlı  şiirleri , Yavuz Bülent Bakiler şiirleri , Yavuz Dogan  şiirleri , Yıldız Toksöz şiirleri , Yılmaz Erdoğan şiirleri , Yunus Emre şiirleri , Yusuf Hayaloğlu şiirleri , Zikrettin Karaca şiirleri , Ziya Osman Saba  şiirleri , şiir şiir sokağım şiir türleri şiir sokakta şiir nedir şiire gazele şiir kitapları şiir bilgisi şiir defteri şiir aşk şiir oku şiir yarışması 2018 şiir adam şiir adam live şiir alıntıları şiir adam live instagram şiir antolojisi şiir antoloji şiir akımları şiir atölyesi şiir alp a şiiri a şiir evi a şiiri yavuz bülent bakiler a şiir evi ankara a.şiir solak a şiir sokakta a.kadir şiirleri a köpek şiiri a karakoç şiirleri a ile şiir şiir bilgisi test şiir biter şiir biçimleri şiir başlıkları şiir blog şiir bulmaca şiir bilgisi pdf şiir butik otel şiir blogları b şiiri b keskin şiirleri bayrak şiiri b sesi şiir b harfi akrostiş şiir şiir can yücel şiir cafe şiir cafe ortaköy şiir cemal süreyya şiir cumhuriyeti şiir cahit zarifoğlu şiir çeşitleri şiir can şiir ceketli adam kitabı şiir cemal safi ç şiiri behzat ç şiir behzat ç şiir sözleri gökçenur ç. şiirleri c.süreya şiirleri c ile şiir c.bukowski şiirleri gökçenur ç şiir kitabı c vitamini şiirleri c.zarifoğlu şiirleri şiir çözümleme şiir çözümleme yöntemi şiir çeviri şiir çiçek şiir çok güzel şiir çevirisi şiir çevirileri şiir çözümleme yöntemi nurullah çetin şiir çay ç ile şiir şiir dinletisi şiir dizeleri şiir dergileri şiir duygusal şiir duvarda şiir dünyası sözleri şiir denizi d&r şiir kitapları d.bakır şiiri d ile şiir d&r şiir defteri d madak şiirleri d.günü şiirleri d.bakır şiir sözleri d ali erzincanlı şiirleri d.h. lawrence şiirleri şiir eş anlamlısı şiir ekşi şiir edebiyat şiir en güzel şiir ezberle şiir etkinlikleri şiir edip cansever şiir evi şiir ezberleme şiir eloğlu e şiir kitabı şiirler e ödev şiir e book şiirli e kartlar e müfredat şiiri eş e şiir atatürk'e şiir e güzel şiirler öğretmen e şiir şiir fm şiir fon müziği indir şiir falı şiir fonları şiir fonu şiir fotoğrafları şiir film şiir fotoları şiir festivali f.nietzsche şiirleri f ferruhzad şiirleri f gülen şiirleri f ile şiir f akrostiş şiir necip f şiirleri f ile ilgili şiir melek şiiri f nafiz çamlıbel f n çamlıbel şiirleri ilhan berk f şiiri şiir gibi şiir gözlüm şiir güzel şiir gibi sözler şiir gibi kadın şiir günaydın şiir gemisi şiir gece şiir gecesi ğ şiiri g ile şiir anneler g şiirleri ğ akrostiş şiir ğ vitamini şiiri g sesi şiir ğ başlayan şiir g harfi ile şiir ğ ile ilgili şiirler ğ şiir ğüzel şiir öğretmene şiir posta şiir öğretmenler ğünü şiir onur ünlü şiir ğ ile şiir ğ sesi şiir ğ harfi ile şiir şiir hikayeleri şiir hakkında bazı mülahazalar şiir hastanede şiir her yerde şiir hayat şiir hakkında sözler şiir hangi metin grubuna girer şiir hakkında bilgi şiir hangi metinler grubuna girer şiir hasret h şiirist h.ergülen şiirleri atom h şiiri h.cibran şiirleri h ile şiir h harfi şiir h.izgören şiirleri h sesi şiir h nihal atsız şiirleri h ile başlayan şiirler şiir ısmarla şiir ısmarla eylül'ü konuşalım şiir instagram şiir ıhlamurlar çiçek açtığı zaman şiir ılık ılık akıtam şiir ışık şiir ırmak ıhlamur şiir ışıklar şiir ıssız şiir ı şiirler aşk-ı şiir ı ile şiir ı akrostiş şiir ı.ahmet şiirleri bab-ı şiir ı ile başlayan şiirler ı ile ilgili şiirler şiir ingilizce şiir indir şiir ile ilgili sözler şiir isimleri şiir istanbul şiir incelemesi şiir ingilizcesi şiir için fon müzikleri şiir iletişim i şiirler i şiir perisi i şiir sözleri şiir i kamer şiir-i aşk ile şiir şirpençe şiirler i hızırla kırk saat şiir i leyal şiir-i divan şiir jandarmada şiirt jetpa şiir jenerik müzikleri sigir jelatin şiirt jöh şiir janya şiirt judo şiirt jigolo japonca şiir japon şiir türü j ile şiir bay j şiir j.l.borges şiirleri j harfi ile şiir j.j. rousseau şiirleri j ile ilgili şiirler j harfiyle başlayan şiirler şiir konuları şiir kitapları pdf şiir kesitleri şiir karaoke şiir köşesi şiir konusu şiir kısa anlamlı şiir kadın k şiirleri k.iskender şiirleri k.maraş şiirleri k ile şiir k.tazeoğlu şiirleri 555k şiiri bünyamin k şiirleri k.maraş şiir yarışması k.kurultay şiirleri k.tazeoğlu şiir sözleri şiirler şiir lekesi şiir listesi şiir leyla şiir leblebi tozu şiir leyla ile mecnun şiir lirik şiir lise şiir lavinia şiirler kısa satirik l şiir örnekleri l akrostiş şiir l aşk şiirleri l.aragon şiirleri l harfli şiirler atilla ilhan l şiirleri şiir müzikleri şiir mısraları şiir mevlana şiir mavi şiir mektebi ortaokulu nasıl bir okul şiir me şiir mutluluk şiir mektebi iletişim şiir mavisi şiir m.akif ersoy türkiye m şiiri m.mungan şiirleri m harfiyle şiir m akrostiş şiir m.altıok şiirleri m. azad şiirleri türkiye'm şiiri turgut uyar m.akif şiirleri kısa m.ikbal şiirleri şiir ne demek şiir nedir kısaca şiir nasıl okunur şiir nedir özellikleri nelerdir şiir nazım şiir necip fazıl kısakürek şiir nasıl yazılır kuralları şiir ne demek ingilizce n.hikmet şiirleri n.fazıl şiirleri en güzel şiirler n.tevfik şiirleri fatma n şiirleri çetin'in şiir tahlilleri n akrostiş şiir n.kemal şiirleri n aşk şiirleri şiir otel şiir okuyan şiir onedio şiir okuyan erkek şiir okumak şiir okuyan adam şiir okuma kılavuzu şiir orhan veli şiir okulu o şiiri o şiirleri doğuran yalnızlık şairleri öldürür o şiir bitti başka mısra gerekmez o şiiri ahmet haşim o şiir bir daha yazılamaz o şiirler tek başına okunmuyor gel yalvarırım o şiirleri çocuğa yazsaydım o şiir ne demek şiirin o ince küllerini toplayanlar şiir o ki sadece cananını kasteder şiir örnekleri şiir özdemir asaf şiir özellikleri şiir önerileri şiir özlem şiir ödülleri şiir ölçüleri şiir örnekleri kısa şiir ödülleri 2018 şiir özledim ö ile şiir ö harfiyle şiir ö.s.ö şiirleri ö.ç.m şiirleri ö harfi ile şiir akrostiş şiir ö şiir parkı şiir perisi şiir penceresi şiir pdf şiir paylaşım şiir programı şiir parçaları şiir posterleri şiir papatya şiir programları p harfiyle şiir p valery şiirleri p sesi şiir p ile başlayan şiir çeşitleri şiir resimli şiir romantik şiir resmi şiir radyo şiir radyosu şiir resitali şiir rap şiir roots şiir replikleri şiir rastgele r siz şiir r akrostiş şiir r ilgili şiir r t erdogan şiirleri şiir sitesi şiir sokağı şiir sözler şiir sevgiliye şiir sayfası şiir sokakta aşk şiir siteleri s şiiri ş.erbaş şiirleri s.karakoç şiirleri s ile şiir yes şiiri ş akrostiş şiir ş sesi şiir s.ali şiirleri cemal sa şiirleri s.o.s şiiri şiir şiir şiir şarkıları şiir şairleri şiir şekilleri şiir şiir türkiye şiir şantiyede şiir şeklinde fabl şiir şükrü erbaş şiir şekil özellikleri şiir şehri ş ile şiir ş.yahya şiirleri ş 23 nisan şiirleri şiir tahlilleri şiir türleri nelerdir şiir tanımı şiir türleri test şiir turgut uyar şiir tanımları şiir tahlilleri mehmet kaplan şiir temaları şiir t shirt şiirt t.uyar şiirleri t ile şiir t erdoğan şiir 500t şiiri t aşk şiirleri t s eliot şiirleri baki ayhan t şiirleri t.tuğba baş şiirleri şiir uzun şiir umut şiir uygulaması şiir uzun aşk şiir unsurları şiir uzaktan sevmek şiir uyak şiir uyku şiir usta u şiiri ü ile şiir ü harfiyle şiirler hüsrev ü şiirini kim yazmıştır atatürk'ü şiiri ü akrostiş şiir hüsn ü şiir ayın 14 ü şiiri u ile akrostiş şiir şiir üzerine şiir ünlü şiir ümit yaşar oğuzcan şiir üzerine yazılar şiir ülkü ocaklarında şiir üzerine düşünceler suut kemal yetkin şiir ülkü tamer şiir üstadlarımız şiir üzerinde sıfat bulma şiir ünlü şairler ü.y.o şiirleri ü ile ilgili şiirler ü.y.oğuzcan şiirleri şiir ve inşa şiir video şiir ve tefekkür kulübü şiir ve kadın şiir ve zihniyet şiir ve inşa türü şiir vatan şiir ve sözler şiir ve şair şiir ve gelenek v şiir v ile şiir v.hugo şiirleri v sesi şiir orhan v şiirleri v for vendetta şiir v for vendetta şiiri remember v harfi ile şiir aga b v şiirbaz - ondan oldu zaar sözleri şiir yarışmaları şiir yazmak şiir yazarları şiir yaz şiir yazma şiir yarışması 2019 şiir yürek şiir yarışmaları 2018 y faktörü şiiri y kemal şiirleri y.odabaşı şiirleri y'ol şiiri y.emre şiirleri y başlayan şiirler y ile ilgili şiirler y harfi ile şiir y 23 nisan şiirleri akrostiş şiir y harfi şiir zamanı şiir zaman şiir zarifoğlu şiir zıt anlamlısı şiir ziya paşa şiir zindandan mehmete mektup şiir ziya gökalp şiir zulmü alkışlayamam şiir zeynep şiir zeytin z özger şiirleri z ile şiir z raporu şiir z akrostiş şiir a ve z şiiri a.c.z şiirleri z ile ilgili şiirler şiir 0 6 yaş 01 şiir 00 00 şiir 0 kasım şiirleri 0 kasımla ilgili şiir şiir 10.sınıf şiir 1 kıta şiir 1000kitap şiir 15 temmuz şiir 1.sınıf şiir 15 temmuz kısa şiir 19 mayıs şiir 10 kasım şiir 12. sınıf dil ve anlatım şiir 18 mart çanakkale şiirler 1 kıtalık şirinler 1 1 mayıs şiirleri 1.sınıf şiirleri kısa kaldırımlar 1 şiiri 1. sınıf şiirleri 2 kıtalık 1 kıtalık şiirler doğa 1 kıtalık şiirler ve şairleri 1 kıtalık şiir örnekleri şiir 2018 şiir 2 kıtalık şiir 2. sınıf şiir 29 ekim şiir 23 nisan şiir 29 ekimle ilgili şiir 29 ekim cumhuriyet bayramı şiir 2 satır şiir 2017 şiir 23 nisanla ilgili 2 şiiri şiirler 2 kıtalık şiir 2 kıta şiirler 2 kıtalık aşk şiirler 2 sınıf için dağ 2 şiir 2 kıtalık şiirler doğa 2 kıtalık şiir örnekleri şiir 365 şiir 3 kıtalık şiir 3. sınıf şiir 30 ağustos şiir 35 yaş şiir 3 kıtalık aşk şiir 3 kıtalı şiir 30 tane şiir 33 kurşun şiir 30 yaş 3 şiir anlayışı şiirler 3 kıtalık şirinler 3 şiirler 3 kıtalık kısa 3. şahsın şiiri 3 kıtalık şiirler edebiyat 3.sınıf şiirleri 2 kıtalık şiir 4 kıtalık şiir 4 lük şiir 4. sınıf şiir 40 yaşındasın şiir 4 kıtalık aşk şiir 4 mısradan oluşan her bölümüne ne denir 40 şiir 40 şair 40 şiir ve bir şiirler 4 kıtalık ünlü şairlerden 40 şiir 40 şair pdf 4 şiir 1 şehir şiirler 4 kıtalık şiirde 4'lük nedir şiirler 4 mısralık şiirdeki 4 satıra ne denir şiirler 4 5 kıtalık şiir 5. sınıf şiir 5 kıtalık şiir 5 sınıf konu anlatımı şiir 500 şiir 5n1k 555k şiir 5 şiir biçim ve içerik yönünden incelenmesi 571 şiir 5 şiir türü 50 şiir 50 şair 5 şiiri biçim ve içerik olarak inceleme 5 şiirin incelenmesi şiirler 5 kıtalık şiirde 5 mısraya ne denir 5 hececilerin şiir ve sanat anlayışı 5 kıtalık şiirler necip fazıl kısakürek şiir 6. sınıf şiir 6 kıtalık şiir 6 ekim 6 şiir türü şiir türleri 6. sınıf şiir bilgisi 6. sınıf şiir türleri 6.sınıf test şiir bilgisi 6. sınıf test şiir türleri 6. sınıf tonguç akademi şiirler 6.sınıf şiirler 6 kıtalık 6.sınıf şiirleri türkçe dersi 6. sınıf şiir örnekleri 6. sınıf şiir bilgisi çalışma kağıdı 6.sınıf şiir bilgisi 6.sınıf şiir bilgisi test 6.sınıf şiir türleri test şiir 7.sınıf şiir 7 güzel adam şiir 7 kıta 724 şiir şiirler 7 kıtalık 724 şiir neden kabul edilmedi 7 kıtalık şiir şiir türleri 7. sınıf şiir türleri 7.sınıf test şiir bilgisi 7. sınıf testleri 7 şiiri şiirde 7 hececiler kimlerdir şiirler 7. sınıf 7 heceli şiirler 7. sınıf şiir bilgisi test soruları 7.sınıf şiir türleri 7.sınıf şiir bilgisi 7.sınıf şiir türleri test şiir 8.sınıf şiir 8 kıta şiir 8 mart 8 şiir 80 sonrası şiir 835 şiir şiir bilgisi 8. sınıf şiir türleri 8. sınıf test şiir bilgisi 8. sınıf test almanca şiir 8 kıtalık 8 şiiri şiirler 8 kıtalık 8 heceli şiirler 8.sınıf şiir bilgisi 8 satırlık şiirler 8.sınıf şiir türleri test 8. sınıf şiir bilgisi test 8 sınıf şiir bilgisi çalışma kağıdı şiir 9.sınıf şiir 9. sınıf edebiyat şiir 9. sınıf test şiir 9 sınıf ders notları 90lar şiir şiir türleri 9. sınıf şiir türleri 9.sınıf edebiyat şiir gelenekleri 9.sınıf şiir bilgisi 9. sınıf test şiir türleri 9. sınıf test 9 şiiri 9.sınıf şiir türleri 9 eylül şiirleri 9.sınıf şiir bilgisi çalışma kağıdı 9. sınıf şiir örnekleri 9.sınıf şiir inceleme örnekleri
 

Çevrimdışı вαşκαп

  • Özel Üye
  • *
  • İleti: 20356
  • Rep 1300
Ynt: Osmanlı'da Standard Anlayışı
« Yanıtla #1 : Ekim 15, 2017, 03:34:57 ÖS »
Emeğine Yüreğine Sağlık
 

Çevrimdışı Özgür Kız

  • Özel Üye
  • *
  • İleti: 21539
  • Rep 3950
Ynt: Osmanlı'da Standard Anlayışı
« Yanıtla #2 : Ekim 01, 2018, 11:23:38 ÖÖ »
 eys
 

 

Related Topics

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
2 Yanıt
1319 Gösterim
Son İleti Ekim 01, 2018, 11:21:24 ÖÖ
Gönderen: Özgür Kız
2 Yanıt
1301 Gösterim
Son İleti Ekim 01, 2018, 11:21:11 ÖÖ
Gönderen: Özgür Kız
0 Yanıt
898 Gösterim
Son İleti Mart 06, 2014, 10:13:15 ÖS
Gönderen: Fatih